Thursday, December 2, 2010

"KAMILAH PEROKOK TEGAR!"

Uish, RM14.30 sekotak???

Betul ke??? Harga rokok dah naik??? As always, pros & kons. Melawat page2 di FB, jumpa Oh! Media bercerita tentang harga rokok ni. Malaysian pun ramai yang komen, almost 8++. Macam2 komen yang ada. Ada jenis yang berotak tapi tak reti berfikir, ada yang berotak tapi pandai berfikir, ada yang berotak tapi buat2 tak pandai berfikir dan ada yang berotak tapi langsung tak nak berfikir. Komen ikut suka dia.

Perokok tegar??? Habis mencarut, satu dunia baca, glamer der! Paling tak boleh blah, semua pakat ajak hisap ganja pulak lepas ni. Entah hape2 & yang ajak hisap ganja tu, Melayu. Tak ada pulak aku tengok anak orang Cina & India. Mostly yang komen Melayu.

Bukan suruh hisap ganja je tau, siap cakap akan ada lagi banyak pencuri rokok. What the hell is that??? Belum apa2 dah cakap benda bukan2, harap sangat la Malaysia ni penuh dengan pencuri dan bla bla bla, cukup2 la perosak yang ada sekarang.

KREDIT ; GOOGLE

Aku Melayu dan aku sangat malu dengan bangsa aku sendiri. Sorry to say! Kalau sekalipun marah, tak boleh ke ajak ke arah kebaikan? Ni tak, ada ajak hisap ganja??? No wonder sebilangan anak Melayu yang rosak. Trust me, dengan mentality mereka yang macam ni, anak Melayu akan lebih kebelakang! Bravo!

Fuh, siap ada tak sabar nak tunggu PRU. Part ni best! Perokok tegar, vote la ramai2. Aku cuma tunggu dan lihat. Permainan politik bai. Politik dan rokok??? Pergh! Terbaik! Siap nak anti-kerajaan semata2 sebab rokok. 

Pihak G pulak, agak2 la! Kenapa tak haramkan je rokok??? Kan senang??? Iklan berhenti rokok la, kempen tak nak apa2 la, ada effect ke??? Please la, perokok sekarang bukan kisah, lagi seronok fuh2 lagi ada la. Be realistic, dah kalau perokok tegar, apa pun sanggup!

Oh, aku tau, daripada hilang kepercayaan, baik kaut keuntungan sikit ark??? Takkan nak haramkan terus kan, terbalik pulak Malaysia nanti, maklumlah, bangsa aku yang tersayang sekarang ni makin suka nak berdansa tengah jalan sambil bawak pelanduk. 
 “Merokok hukumnya haram, begitu juga memperdagangkannya. Karena didalamnya terdapat sesuatu yang membahayakan, telah diriwayatkan dalam sebuah hadits :
لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ أخرجه الإمام أحمد في المسند ومالك في الموطأ وابن ماجة

“ Tidak (boleh melakukan/menggunakan sesuatu yang) berbahaya atau membahayakan” (Riwayat Ahmad dalam Musnadnya, Malik dan Atturmuzi)
 KREDIT ; SINI  

Bila aku google, ada yang kata merokok itu cuma makruh. Aku pun kurang pasti. Walau apa pun, aku selitkan jugak apa yang aku jumpa. Hope kita dapat fikir sekejap.
Ya, walaupun (ada sebagian orang) yg berpendapat rokok itu makruh, bukan berarti harus dikerjakan, malah kalau seseorang masih "normal" keimanan dan keislamannya, kalau ada pekerjaan yang hukumnya Makruh ya ditinggal dong dan kalau ada pekerjaan yang hukumnya sunnah/mustahab ya dikerjakan dengan semangat dunk... Tapi ini pada aneh..., wong jelas Makruh kok malah dikerjakan (bahkan saking semangatnya rela mengeluarkan uang), sedangkan Sholat Lail/tahajud yang hukumnya sunnah bahkan tanpa biaya, tidak bersemangat mengerjakannya.... Dan karena sudah sangat jelas madhorotnya (tidak bisa ditutupi dan diingkari), maka banyak perokok yang sudah sadar kalau mereka tidak boleh merokok di tempat umum (krn bahayanya , terutama buat anak naak dan wanita hamil). Nah menurut saya, cukup diimani saja dulu, kalau rokok itu haram atau makruh, dan berdoa dan meminta pertolongan Alloh SWT agar diberi kekuatan untuk meninggalkan perkara tercela ini, terus berdoa dan meminta kepada Alloh SWT, jadi tidak perlu membantah dan membela perkara yang tercela/makruh. Demikian. Trims
KREDIT ; SINI  

Macam2 sekarang. Aku malas nak cakap, it's all about politics & I started to hate politics thingy! Everything such a chaos, they no longer appreciate what they have what they get nowadays. Everyone are equal, either the gov or Malaysian itself. Tahniah semua!


Psssttt, malam semalam aku mimpi negara dijajah & 
ada perintah berkurung plus 
ada ramai orang pegang senapang! LOL 


7 comments:

Fizzo said...

kesimpulannya... letak la berape pun harga rokok.. RM20 pun diorg akan beli.. yg untung kerajaan.. Tax yg paling bnyak kerajaan dapat adalah dari hasil rokok & Arak...

Marya Hana . said...

kalau mimpi tu jadik kenyataan. habes lah kite.. huhu.. bersyuko dengan negara yg aman damai cam skang ni..

Siti said...

entahlah kak yana..kadang2 ade jugak jenis spesies yg cakap ikut sedap tak pikir mende lain..geram gak kadang2..tapi malas nak pikir banyak2..just doa semoga mereka berubah..fullstop

liyanaziz said...

@Fizzo
betul tu that's why rokok x dihentikan penjualannya.. entahlah.. kempen2 ni x jalan! =)

liyanaziz said...

@Marya Hana .
tula kan.. ni pun sikit kucar kacir.. hahahahah.. semoga Allah melindungi negara kita.. =)

liyanaziz said...

@Siti
betul! akak memang geram dengan yang ajak isap ganja tu! cakap macam x de otak.. haish!

dya said...

hate politics too....tah ape2..tak masuk jiwa ni..haha